Wat is dry needling:

Dry needling is een (nieuwe) behandelmethode van de fysiotherapeut. Via een speciale techniek worden triggerpoints in de spieren aangeprikt  en raken de spieren op deze manier snel en langdurig ontspannen.

Verschil dry needling en acupunctuur

Bij de klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam geplaatst waarbij er wordt uitgegaan van de “energiebanen “in het lichaam.

Dry needling maakt gebruikt van eenzelfde soort naald, maar is specifiek gericht op de triggerpoints  in de spieren die kort gestimuleerd worden door ze aan te prikken.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ophoping van afvalstoffen in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier of op afstand
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat ‘anders’ bewegen

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval
  • Langdurig een verkeerde houding en overbelasting bij gebruik van bijv. computer
  • Verkramping van spierweefsel  bij blessures
  • Voetafwijkingen of andere houdingsveranderingen in het lichaam

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naald worden deze punten gedeactiveerd. Het effect is dat de spieren langdurig ontspannen en de klachten afnemen.

Vergoeding dry needling:

Dry needling valt onder een reguliere behandeling fysiotherapie en zal worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Meer informatie vindt u op:

www.dryneedling.nl